Bildts graan met Monsma het land in
Monsma Transport uit Vrouwenparochie rijdt veevoer in de breedste zin van het woord. Van zetmeelfabriek tot veehouder ze komen overal. Monsma rijdt het hele jaar door vrachten graan voor George Pars Graanhandel BV. Twee Bildtse bedrijven die al sinds de jaren zeventig met elkaar samenwerken. Vol passie vertelt Sietze Monsma over het ontstaan van het bedrijf en alle producten die ze tegenwoordig rijden.
Veevoer
Monsma is specialist in het transport van veevoer. “Soms rijden wij tot wel 750 vrachten per week” vertelt Sietze. Ze hebben hiervoor onder andere blaas- en kiepwagens, walking floor trailers, tankauto’s en de tegenwoordig populaire slurfwagens. Deze laatste pompen het voer zo uit de vrachtwagen in een grote plastic zak op het erf van de boer.
Monsma vervoert jaarlijks het meest bierborstel, soja en raapschroot. “Voor ons is het ook veel seizoenswerk, afgelopen maand was het erg druk met maïsgluten en de laatste weken zitten wij bijvoorbeeld ook in de voerwortelen.” De kunst is om auto’s zo weinig mogelijk lege kilometers te laten rijden, dat is een hele uitdaging. Vaak komen de transportopdrachten pas op het laatste moment binnen. “Soms belt een klant dat er opeens die dag 17 auto’s bij moeten”.
Fysiek werk
Voordat familie Monsma het transportbedrijf begon, zaten ze in het loonwerk. De eerste jaren reden ze voornamelijk hooi en oud papier. Ze hadden toen 4 vrachtwagens. “Bij onder andere Palsma, de Groot en Hoogland laden we het hooi. Bij sommigen waren er wel 4000 hooipakken die met de hand op de wagen getild moest worden en in de schuur er weer af, daar waren we vaak wel een week mee bezig”, verteld Sietze. Inmiddels bestaat het transportbedrijf bijna 100 jaar. Door de jaren zijn ze steeds meer producten gaan vervoeren. Ze veranderen hierbij constant mee met de producenten en veehouders.
In de jaren ‘70 reed Monsma voor George Pars Graanhandel het koolzaad en de granen. In die tijd had Jan Monsma samen met zijn broer het transportbedrijf. Later is zijn broer uit het bedrijf gestapt. Jan zijn vrouw Fokje deed de planning van het transport. “Dat was in de tijd dat er 1 telefoon in de gang hing. Als chauffeur moesten we dan bij de boer bellen om te horen of er nog veranderingen in de planning waren.” Ook later toen de 6 zoons van Jan en Fokje bij in het bedrijf stapten hield moeder de regie. “Vroeger zaten alle chauffeurs bij m’n moeder aan tafel te eten, dat is nu heel anders, maar nu we zo groot zijn moet dat ook maar niet meer” zegt Sietze lachend.
Zondagsritueel
Alle dagen van de week gaat het transport door, ook op zondag. Dan gaat Sietze om 6 uur ’s ochtends altijd eerst naar kantoor om te kijken of er nog wijzigingen of nieuwe opdrachten zijn. Dan rond een uur of 8 fietst hij, terwijl de meeste mensen nog in bed liggen, een rondje door Het Bildt om vervolgens terug naar kantoor te keren en te kijken of er nog nieuws is. Halverwege de middag kijkt Sietze nog een laatste keer voor de wijzigingen.
Granen rijden
Monsma rijdt iedere week zo’n 15 tot 25 vrachten granen voor George Pars Graanhandel BV en Poldergraan. Deze granen zijn afgelopen zomer geoogst en liggen bij Pars in de opslagloodsen in St. Jacob, Biddinghuizen, Slappeterp en Nagele. Het jaar rond worden deze granen geleverd aan meelfabrieken, mengvoeders en veehouders.